zondag 28 december 2014

Een ruimte die je niet gebruikt moet je niet verwarmen!


Ruimten die je niet gebruikt niet verwarmen!



Het klinkt zo simpel, maar een ruimte moet je alleen verwarmen wanneer je die ook daadwerkelijk gebruikt.

Ik verwarmde al die jaren vrolijk de kamers op de tweede etage, terwijl die niet in gebruik zijn. Die warmte wordt daar afgegeven en verdwijnt via ramen, muren en plafond uiteindelijk in de buitenlucht.

Ook een radiator in de hal heb ik uit gezet. De warmte van die radiator verdwijnt eigenlijk in het
geheel naar boven via het trapgat.

Ik schat dat ik simpelweg door deze maatregelen al een heel groot deel van de energie heb bespaard die nu bespaard blijkt te zijn.

Ik zat altijd op zo'n 900 euro per jaar voor gas (zo'n 1300 m3 gas). Dit jaar, 2014, heb ik kennelijk nog maar zo'n 250 kuub verbruikt. Dankzij een aantal maatregelen, die ik in dit blog heb opgenomen.
Dat scheelt zo'n slordige 600 euro! En dat (vrijwel) zonder verlies aan comfort.

Natuurlijk hebben we vorige winter een heel zachte winter gehad, en ook deze winter is vrij mild. Toch denk ik dat ik hiermee toch een groot deel extra heb bespaard!

Ik heb de volgende maatregelen genomen, waarover ook later in dit blog:


  • Ruimten die ik niet gebruik, verwarm ik niet of op een lage temperatuur (radiator bijna dicht)
  • Gordijnen dicht, 's avonds
  • Gordijnen niet over de radiator hangen, maar erachter
  • Deuren van ruimten waar ik niet kom gesloten houden: deze worden slechts op een lage temperatuur verwarmd
  • Enkele voorzetramen
  • Een intelligente thermostaatcontroller, zelfbouw, a la Toon: deze logt op internet de binnen- en buitentemperatuur en geeft aan wanneer de kachel heeft gebrand. Wanneer ik niet thuis ben wordt dit na enkele uren vastgesteld door een nabijheidssensor, en schakelt hij automatisch over naar een goedkoper temperatuurschema.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten